Dagens ridning


Yankee
Typ av pass: Markarbete/dressyr, 30 min på ridplanen.
Betsling: Tränsbett
Syfte med ridpasset: Att rida igenom honom lite men inte hålla på för länge, helt enkelt kolla av att allt funkade.
Mål: Ha ett jämnt stöd i båda tyglarna, tänka på att ha underskänkeln stilla och att få ett par fina galoppfattningar i uppförsbacke.
Så här gick det:

Jag är faktiskt riktigt nöjd, framförallt med honom. Han var lite (!) taggad, som vanligt, och ville mest studsa och galoppera på stället när jag red fram.
Men efter några av Teds övningar, speciellt den helt enkelt fullkomliga med att samla på kortsidorna och öka på långsidorna, så började han lugna sig och kunde samla sig utan att spänna sig. Det gjorde jag i skritt och trav, sen började jag göra galoppfattningar.
För att ge honom en chans att kunna bära sig i galoppen så gjorde jag en öppna just innan galoppfattningen, och då höll han i hop sig riktigt bra och var helt underbart fin de första galoppsprången. Riktig power och lätt i handen.
Sen faller han i sär efter några galoppsårng, men det är bara att nöta på med fattningarna ;)

3 saker jag gjorde bra:


* Var väldigt tydlig och konsekvent med hjälperna

* Höll inte på för länge och slutade när jag hade nått målen

* Hakade inte upp mig på småsaker och höll mig till det vi skulle göra


1 sak jag gjorde mindre bra:

* Har lite olika långa tyglar och rakställer inte ordentligt





Mai
Typ av pass: Markarbete/lydnadshoppning, 40 min på ridplanen
Betsling: Hackamore
Syfte med ridpasset: Att träna på att behålla samling i galoppen lite längre fast med minskade krav på energin och att få prova hur det känns att reglera mellan två hinder på hackamoret
Mål: Tänka på att hålla underskänkeln stilla, att kunna slappna av mer i kroppen och handen i samling
Så här gick det:

Här var jag väl rätt så nöjd, i alla fall med Mai. Hon var riktigt fin och började slappna av mer på hacket och vågade ta ordentligt med stöd.
I galoppen så kunde jag samla och ändå ha handen rätt så låg och mjuk. Körde lite tempoväxlingar mellan samlad och ökad galopp några gånger, sen gjorde jag den här övningen några gånger med fokus på att bara känna in hur hon gick att vända och reglera på hacket.
Det visade sig att det blev väldigt svårt att vända upp mot hindret med hackamoret, nu har vi då en extremt liten ridplan som man i princip har två galoppsprång på sig att vända tills hindret är framför näsan, men ändå. Det blev lite tjafs och hon kunde inte riktigt koncentrera sig på hindret för att hon störde sig på när jag försökte vända henne.
Sen började jag fokusera på min egen sits, att ha underskänkeln stilla och lika mycket vikt i båda stigbyglarna.
Sista gångerna kändes hon väl helt okej - så då klappade jag henne och värmde ner.

3 saker jag gjorde bra:

* Jag gjorde samlingen bra och kunde göra det utan att Mai blev spänd

* Jag red 1-2 de flesta gångerna på hindren, med tanke på hur lite jag har tränat det den senaste månaden, så tyckta jag att jag i alla fall kände in henne hyfsat

* Jag var mjuk och fin i handen när jag red fram

1 sak jag gjorde mindre bra:

* Jag kunde inte fokusera på en sak när jag kom på linjen, för när en sak var bra så var en annan dålig, och jag kunde inte bara släppa det och helt enkelt koncentrera mig på att i alla fall en sak funkade




Det är så himla härligt just nu tycker jag - nu är jag inne i den period då det bara gäller att kämpa varje dag för att nå sina mål. Det går trögt i början, men jag tror att i slutet av september så kommer jag i alla fall ha fått en aha-upplevelse :D
Det är de där små stunderna som gör att man orkar kämpa vidare när det känns tungt!

Men jag tänker faktiskt ändra lite på mina månadsmål. Jag ska byta ut den där biten med att sova ordentligt till att jag ska ha ett jämnt stöd i båda tyglarna och kunna rida hästarna rakt framåt efter hindren utan krusiduller.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0