Mitt Problem

Okej, det här inlägget skrivs lite för Saras skull, haha nämen jag har ett problem med Pärlan. Ett problem som bara blir värre och värre.
Ska förklara lite nu ...

Mitt mål är att kunna komma ut på tävlingar och kunna gå en runda felfritt, det är här problemet kommer.

Hon kan verkligen hoppa, men när man ska hoppa en bana så är det något som går snett och hon bara vägrar. Oftast behöver det inte ens vara en bana, det kan bara vara ett enstaka hinder. Nu pratar vi om alla höjder över cirka 80 centimeter.

Hon blir ”lång” i galoppen och svår att kontrollera, lyssnar inte för hjälperna ett dugg.

 

När hon väl hoppar händer det oftast att hon börjar springer jättefort efter hindret och lägger sig på bettet, blir okontrollerad och jättestark.

 

Kan ta ett exempel av alla gånger hon har stannat;

Jag skulle hoppa en kombination med ett språng i mellan hindren, det låg väl på något över 80 cm och hon stannade bara. Vi försökte verkligen allt men det gick verkligen inte.

Hon är lurig, för hon bjuder först, men stannar i sista sekund.

Vi bestämde oss för att inte lägga ner hindret utan hon skulle verkligen hoppa, men nej hon började stanna redan 5 meter före och blev helt döv för alla skänklar. Vi sänkte till ca 50 cm och hon betedde sig likadant.

Efter jättelångt arbete fick jag över henne, men det är ju inte särskilt roligt och hålla på sådär.

Man vill ju inte bråka på det där viset, och man blir ju inte så motiverad om det ska vara sådär efter varje hoppträning.

 

Förra året vi den här tiden, hoppade jag något litet hinder, hon började rusa, lägga sig på bettet och jag försökte stanna men det gick inte, då började hon bocka så att jag tappade balansen helt, jag började precis att hitta balansen, men då tvärvände hon, och jag flög av med axeln före och bröt överarmen.


Kommentarer
Postat av: christina

Hej!

Jag har haft exakt samma problem som dig när min ponny har stannat.

Jag la av hoppningen ett tag och bara red hemma, jag red mycket lydnad och att hon lyssnade på mig.

Sen efter ett tag så började jag små hoppa hemma, med hinder som kanske va vid 30-50 inte högre.

Man ska inte tjata på sin häst så jag tog den tid det tog vilket kanske va tråkigt med gjorde ett bra resultat.Just nu hoppar hon utan vidare.

Så jag kan tipsa dig om att bara lägga av med hoppningen ett tag och sedan börja hoppa små hinder.Men då ska du kanske hoppa 3 ggr sen får det gå 1.1.5 vecka innan du hoppar igen.

2011-04-03 @ 12:08:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0