Tedträningen

Då, kan jag väl ta och berätta om Tedträningen. Det gick faktiskt superbra!
Jag red, om man får skryta så pass i lagom-Sverige, som en gud på vissa hinder :P
Lugn, jag skojar bara. Eller?

Haha nädå. Men jag tyckte att jag höll systemet super, speciellt på Mai, och jag är väldigt nöjd med att hon vågade komma upp nära till hindren och verkligen använda bakbenen.

Första dagen
Vi tränade mycket skolor och samling, vi red fram ganska länge och tränade återigen att räkna 1, 2 fram till hindret. Vi red som vi brukar 4 hinder i taget på banan sen, tills vi hoppade igenom hela banan på en väldigt låg höjd. Yankee kändes fin hela banan runt, vi fick ett bra flyt och han samlade upp sig bra.
Jag valde att inte hoppa en bana på högre höjd utan hoppade om banan igen på samma höjd.

Maisan kändes superfin, jag hoppade banan på 1m och hon rullade på super. Helt perfekt var det fram tills de 3 sista hindren, då klantade jag mig lite, men annars var hon underbar.

Sen var det lite teori då Ted pratade om utbildningen av hästar och lite om ridteknik.


Andra dagen
Vi repeterade lite samlande övningar från dagen innan, och sen tränade vi galoppombyten. Gick åt helvete kan man ju säga, gud vad jag är värdelös på galoppombyten! :P
men jag vill verkligen lära Mai riktiga bytan, samlade byten, riktiga DRESSYRBYTEN. Inga slafshafs byten här inte.
Jag hoppade samma höjd på Yankis idag igen, då han kändes lite småtrött och jag ville bara få en bra runda med flyt. Han rullade på, som han brukar och hoppade till månen, som han brukar.

Mai var GÖRFIN!
Hoppade bana på 110-120 med de svåra hindren på 110 och de lättare på 120.
Det kändes faktiskt löjligt lågt, och det ser sjukt lågt ut, eller hur?
Hon var klockren på hindren, utom när jag inte riktigt fick tillbaks henne och vi tappade rytmen, då tappade jag min ridning också.
Film:



Klippte bort de delar då vi tappar rytmen och när jag lägger volter.
Ted var nöjd med min ridning och tyckte att jag verkligen hade jobbat med systemet. Han sa att på några hinder var det riktigt riktigt bra, och då blir man ju lite glad om man får höra det från Ted!
Sen också att jag hade ändrat attityd och att jag inte blev så deppig bara för att det inte var perfekt, och att jag istället tog upp det och sa rakt ut vad jag gjorde för fel.
Det enda som vi verkligen behövde ta itu med var markabetet och galoppombyten. Det var det som gjorde att vi tappade rytmen, att jag blev tvungen att få stopp på henne och då byta, i stället för att bara kunna göra ett flygande byte.


DÄ BLI BRA DE HÄR! :')






Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Så duktiga!! :)

2011-07-08 @ 08:41:21
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Louise

Det ser ju superbra ut! Jag tycker att 1 m är HÖGT men det ser plättlätt ut när ni gör det :D



Kommer ihåg att du tidigare skrivit att Ted är emot eftergift(=släppa kontakten över hindret) vilket jag inte har några synpunkter på, men jag funderade på n sak. Det känns som om du har rätt låga händer(för att vara hoppning)? SKA du rida så? Beror det på vilken sorts bana man rider?

Är bara nyfiken :) Kan ingenting om hoppning, för mig och Bompa handlar det om att komma över 20 cm levande ;)

2011-07-09 @ 18:00:34
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: fredrika

Kan du inte skriva om vad ni lärt er på teoripassen också, det är intressant att höra nya och annorlunda åsikter , speciellt från tränare, som verkligen kan sin sak:-)

2011-07-10 @ 22:49:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0