Min drömhäst

 Den perfekta hästen för mig är först och främst trygg. Är det något jag har lärt mig av att ta sig an "problemhästar" är att det inte är roligt, att det inte är enkelt och att det oftast inte ger något i slutändan.
Otrygga, aggressiva, rädda, traumatiserade hästar är så himla svårt. När det blivit fel uppe på loftet om ni vet vad jag menar ;)
 
Så det absolut viktigaste för mig är en stark mentalitet. Modig, gärna lite på utan att vara kaxig, bra självförtroende, positiv inställning till arbete och lite glimten i ögat. En sån häst man skrattar åt.
Sen får den väldigt gärna ha lite nerv!
 
Den ska också vara avlad för sitt ändamål. En riktigt bra hoppstam, gärna Holstein. Ridbar med en fin mun, lätt att samla och energisk.
Den får väldigt gärna vara smäcker och lätt i typen. I hoppningen ska hästen vara hyfsat tolerant, iskall på hinder och en jäkla hoppvilja. Den ska helt enkelt älska vad den gör!
Sen vill jag att hästen har kvicka fötter, är avspända och använder huvud och hals på ett bra sätt. Hästen är försiktig och noggrann i sina språng. Och så klart får den gärna ha flashiga bakben och rappa framben!
 
Ancilla, en av Erikas hästar, skulle jag verkligen kalla en drömhäst. Perfektion!
 
Åldersmässigt så skulle jag säga 9. Den ska då vara väl utbildad av en duktig ryttare och helst tävlad på hög nivå. Runt 165-170 i mankhöjd. Gärna ett sto.
Och om man får vara så petig att välja färg så skulle jag säga skimmel, svart eller fux med fyra vita strumpor och bläs ;)
 
Aa, det är min dröm det. Skulle någon kunna tänka sig att köpa en sån här åt mig? Det skulle göra mig väääldigt glad.
Hur tänker du dig din drömhäst?
 

Kommentarer
Postat av: Anna Carlsson

Haha lät ungefär som min häst om ett par år, fast jag vill ha valack och definitivt skimmel ;) Men håller med dig, hästen ska vara trygg. Har inget intresse i att ta mig an problemhästar, det är så många som det går fel för också...

2013-01-11 @ 17:45:34
URL: http://amithril.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0