Tisdag 6/11 - Alexa

Idag har jag hunnit med extra mycket eftersom jag var ledig från skolan.
Jag gjorde stallet tidigt på morgonen, åkte sen in till sjukhuset och tog lite prover. Jag kom hem redan runt 1 så då hade jag en hel dag på mig att fixa hästarna!

Så jag skrittade Yankee, klippte Alexa och fixade i ordning alla för kvällen.
Eftersom det dessutom var medlemstid i ridhuset så passade jag på att åka upp och känna lite på Alexa :)

Och det var verkligen superskönt att få rida i ridhus. Det är ju så jäkla hårt och fruset i backen nu så det går knappt galoppera!

Det blev faktiskt ett väldigt nyttigt och välbehövligt ridpass. Visserligen så var hon ganska het och bockig i början, men i slutet av passet hade jag ett fint jämnt stöd och hon samlade sig genom hela kroppen istället för att bara bromsa och knäppa av.
Det måste jag tänka på hela tiden med henne, att jag får upp och fram näsan samt verkligen vågar korrigera henne framåt.

Det är ju konstigt det där med vissa hästar, för ibland måste man verkligen göra precis tvärtemot vad som känns bra!
Det funkar till exempel inte alls på Alexa att försöka bromsa eller hela tiden stoppa upp henne när hon börjar hetsa framåt.
Det enda som har funkat hittills är helt enkelt göra det ännu jobbigare för henne att hålla på och hetsa än att bara lyssna på ryttaren. Så jag höjer helt enkelt handen så att hon måste ta stöd och skänklar som bara tusan så fort hon börjar hetsa framåt.
Och då ger hon sig rätt fort när hon inser att det blir fruktansvärt jobbigt att försöka springa i från det hela.

En väldigt rolig häst att jobba med är det i alla fall. Hon är himla smart och har en så fantastisk mekanik att så fort hon förstår så gör hon allt så lekande lätt.
Sen så är hon otroligt söt, som en liten prydnadsponny! ;)

Tycker om pållen väldigt mycket i alla fall och det ska bli roligt att se vilka framsteg hon gör under vintern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0