Träning vinter/sommar

Jag vet inte hur ni gör, men jag tränar mina hästar helt olika beroende på säsong. Det är ändå lite intressant eftersom nästan alla har sitt eget lilla upplägg och vissa gör kanske helt tvärtom?
Men så här brukar vi göra i alla fall.



Vinter

På vintern så läggs nästan all fokus på just träningen. Mycket grundträning, kondition och styrka, mestadels ute i det fria.
Det är i det hrä stadiet man bygger upp hästens hållbarhet och för att underlätta för hästen när man börjar med hårdare markarbete och högre höjder. Vi brukar säga att den grundträning man gör på vintern avgör om hästen håller under tävlingssäsongen!
Utöver grundträningen så rider jag i ridhus två gånger i veckan, en gång dressyr och en gång hoppning.
Hoppningen är väldigt mycket gymnastiserande övningar och lydnad, låga höjder och mycket tekniskt. Dressyren går ut på att träna mycket lydnad och följsamhet samt sucessivt öka på kraven.

Sen cirka 1 gång i månaden åker vi på Tedträning där vi kör mycket grunder, teknikträning och banhoppning.



Sommar
På sommaren däremot är ju det mesta fokuserat kring tävlingssäsongen. Man tävlar i stort sett varje/varannan helg och hästarna måste ju vara sitt allra bästa de där få minuterna på banan.
Alltså kan man självklart inte kräva så mycket prestation från dom hemmavid. Så tänker jag i alla fall! Ridningen jag gör hemma när det är tävlingssäsong är väldigt kravlös och går mest ut på att hålla dom på gott humör.
Så de brukar mest få gå på bete och ha det gott. Men däremellan blir det kanske max 3-4 pass, där det mest är skritt/joggturer och lättare markarbete.

Det tycker jag funkar väldigt bra på mina!
Hur brukar ni göra, rider ni likadant på sommaren som på vintern?



Kommentarer
Postat av: Isabella:)

Sv; Kul att du hittade in till min blogg! ;)

Jag har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra. Om jag ska sälja de eller ha kvar de! Men om jag bestämmer mig för att sälja de så kan jag ju skriva det här ;)

2012-05-03 @ 14:51:47
URL: http://iisabellalindell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0