"Förstöra" sina hästar?

Jag har tänkt på en sak. Alltså, man säger ju att man förstör sina 10 första hästar och lär sig lite mer för varje gång så att nästa häst kan få lite bättre förutsättningar för att bli en duktig och framgångsrik häst.
Men kom i håg att du inte har några krav alls på att utbilda din häst perfekt. Du kommer att göra misstag med den och det är okej!

Man är inte proffs förrän man är proffs.
Jag brukade få ångest förut för att jag hade för fina och för unga hästar. De hade ju varit såååå mycket bättre om någon duktigare haft dom.
Men det är ju klart som fan att dom skulle vara! Varje häst man får möjligheten att rida är ju ett steg längre i din egna utveckling. Man förstör varje häst lite mindre för varje ny häst man får, eftersom man samlar på sig mer och mer kunskap för varje häst man rider. Haha, låter kanske lite hårt att man "förstör" sina hästar, men i princip är det ju det man gör...

Det tror jag i alla fall. Jag tycker att man lär sig grymt mycket på att rida olika sorters hästar.
Sen så har jag många gånger önskat att jag haft rutinerade hästar, läromästare, som jag hade kunnat lita på och lärt mig av. Det hade varit bättre för både mig och hästarna.
Men nu är det ju så att läromästare kostar rejält med pengar och det är en vara vi har ganska snålt av. Alltså, blir det min lott att ta itu med unghästar istället.
Det är väldigt ofta ganska mentalt påfrestande eftersom man vet att vad man gör nu påverkar vilka förutsättningar hästen får senare i livet. Speciellt med storhästarna kan jag känna så, eftersom jag inte alls är van att rida storhäst och oroar mig rätt ofta för att jag ska kapitalförstöra någon av dom ;)



Men nu börjar jag inse att det är en del av lärandet.
Självklart ska man göra sitt allra bästa för att ge hästen en bra utbildning och ta hjälp av andra duktiga ryttare och tränare, men man kommer inte undan det där "om bara h*n hade ridit hästen hade den varit mycket bättre". Bara att acceptera det och lära sig av det i stället för att gräma sig över att hästen hade hoppat bättre med någon annan ryttare. Var istället glad över att hästen är så bra som den är, för det kunde ju ha varit enormt mycket värre!
Det är DIN häst, det är DINA val och det är DU som har tagit hästen dit den är i dag. Ingen annan, klart slut hej.

Haha, vet inte riktigt vad det här blev för inlägg. Men men, hoppas jag fick fram något vettigt i alla fall ;)


Kommentarer
Postat av: Elin

Hej! Nu har jag en bloggtävling där du kan vinna en superfin grimma!:D Kolla gärna!;)



http://slowmotionphoto.blogg.se/2012/may/bloggtavling.html#comment



Ps. Här har jag en bloppis med, haha ;)

http://slowmotionphoto.blogg.se/2012/may/bloppis.html#comment

2012-05-07 @ 08:35:57
URL: http://slowmotionphoto.blogg.se/
Postat av: leo

själv har jag som mål att inte förstöra någon häst jag rider..

2012-05-07 @ 10:52:44
Postat av: Fredrika

Har aldrig riktigt tänkt på det så, men brukar ibland tänka på vad synd det är att man inte använder hästen fullt ut. Var hade min häst varit om det var någon riktigt duktig ryttare som haft honom innan mig. Fast någonstans måste man ju börja.



Men nu börjar jag tänka på att vi använder hästarna som redskap till att utveckla oss själva.



Fast tänk på alla westernhästar, som i rätt händer kanske skulle kunna gå VM i hoppning och tvärt om...

2012-05-07 @ 16:46:54
URL: http://fredrikalundahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0