Förbättringar

Vi har ju alltid saker som vi måste bli bättre på. Så jag tänkte bara liksom sortera alla olika saker jag måset förbättra, med hästarna, min egen ridning, skolan osv osv.

Min egen ridning

- Min vänstersida.
Jag har en svag vänsterskänkel som gör att jag jobbar för lite med den och istället kompenserar med handen. Alltså håller jag nästan alltid lite mycket i vänstertygeln istället för att få upp hästarna på högertygel med hjälp av skänkeln.
Hur: Träna på att lägga fram vänsterskänkel och påminna mig själv om att lätta i handen hela tiden.

- Disciplinen.
Förut har jag varit så himla ordentlig och disciplinerad, med mål och allt var det var. Men nu under den här vintern så har det varit så himla mycket runt om hästarna och jag har helt enkelt klappat i hop när jag försökt med målen. Men nu när skolan lugnar sig så tänkte jag göra ett nytt försök med månadsmålen. De är ju väldigt bra när jag tar tag i mig själv och gör dom!
Hur: Skriv ner i boken, red ut problem och börja analysera mera. Red ut dåliga situationer och lyft fram bra.

- Överlivet.
Jag har väldigt lätt för att kasta fram överlivet i språnget. Så helt enkelt att bli lite stadigare och mer stilla i sitsen och mer upprätt i sitsen. Sen är väl detta inget jag prioriterar just nu, men det är ju alltid bra att vara medveten om det.
Hur: Titta upp mer, mjuka upp kroppen och sitt stilla men ändå i rytmen.

- Mentalt.
Vi har ju alla svackor i det mentala. Just nu, de senaste tävlingarna, har det bara knutit sig i huvudet och jag har helt enkelt inte KUNNAT samla mig och fokusera.
Jag blir bara förtvivlad och blir stel, spänd och passiv. Självklart kommer jag inte rätt på ett hinder när jag inte ens tänker klart. Så jag måste helt enkelt jobba på att hitta tillbaka till det där fokuset jag hade de första tävlingarna i år och förra året.
Hur: Reda ut känslor och sitautioner. Jobba med självkänsla. Musik. Hitta igen självförtroendet.




Yankee
- Lösgjordhet.
Jag måste få honom längre, lägre och rundare. När jag tävlar så mycket så blir det ju lätt att man bara rider runt i samling och tävlingsform. på tävling vill jag ha honom hög i formen, explosiv och väldigt samlad, men sån ridning funkar ju inte hela tiden.
Han blir ju både trött i kroppen, uttråkad och det blir jobbigt med så mycket press.
Hur: Jobba mycket med lösgjordhet. Sidförflyttningar, böja och stretcha, mycket skrittjobb och volter.

Kerrie

- Rytmen.
Kerrie har en väldigt bestämd takt och är i allmänhet väldigt lätt att rida på hinder. Men det blir väldigt lätt att man bara sitter och finrider och blir passiv. Men jag måste komma i håg att verkligen rida fram mot hindret, utan att rida av henne. Liksom bara sätta trycket och våga galoppera på.
Hur: Tänka på att galoppera genom svängen och att vara aktiv hela vägen fram till hindret.

Vanessa
- Avslappning.
Som alltid, så behöver V chillaxa lite. Hon är ju väldigt uppe i varv och speciellt på hidnren då hon ofta sänker ryggen och hoppar gärna framåt.
Det är ju väldigt svårt att ändra på, men jag måste lägga ner mer tid på dressyren och att få henne lägre och friare i formen.
Hur: Mycket dressyr med tempoväxlingar. Träna på att få henne längre i halsen och att få henne att kunna gå i en friare form när hon hoppar.

Blir nog bra det här om jag verkligen tar mig i kragen och gör något åt detta. SJälvklart behöver jag inte fixa allt på en gång, men något av det borde jag ju kunna fila till.
Vad behöver ni träna på just nu?



Kommentarer
Postat av: Johanna Grant

Det första låter precis som mig. Dock har jag en skada i vänstersidan (märks mest i benet) som gör att jag är otroligt mycket svagare. Men man lär sig hur man ska göra ändå, men kompenserar också gärna med hand även om jag blivit mycket bättre på det :)

2012-05-07 @ 22:10:28
URL: http://johannagrant.se
Postat av: Andréa

Fin blogg :)

2012-05-08 @ 21:15:40
URL: http://andreab.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0