Dagens ridning - 24/6

Idag så kom jag hem väldigt sent så jag red bara K, men i överlag så kändes ridpasset bra!
Fokuserade på att under nedsittning rida öppnor med stängd buren hand och sen lägga ner och öppna handen under lättridning när jag går ur öppnan.
Det är super för framåtbjudningen och väldigt bra för K som nästan alltid  är väldigt flurig i början, springer med huvudet rakt upp och bara pinnar på utan någon takt överhuvudtaget. Men när man väl envisas med de här öppnorna så släpper hon ganska snart och då blir hon oftast väldigt fin!
Så var fallet även i dag.
 
Härlig sommarbild va? ;)
 
Gjorde det i trav i båda varven tills hon var loss och avslappnad, sen gjorde jag lite galoppfattningar. Vanligtvis brukar jag fatta galopp med ytterskänkel och att jag liksom trycker till när hon ska fatta.
Men nu på Tedkursen så sa han att man istället bara skulle bjuda in hästen till galopp genom att föra fram innerskänkel och mjukna i innertygel. Inget tryckande eller flängande.
 
Det här fungerade inte så bra i början, framförallt inte i vänstervarv. Hon fattade inte alls och så var jag inte tillräckligt tydlig och konsekvent. Men sen bytte jag till högervarv igen och då trillade polletten ner.
Sen gjorde hon hyfsade fattningar i båda varven, och sen fick det räcka.
 
Så i överlag så var det ett himla bra pass, jag var faktiskt väldigt nöjd :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0