The horse is your mirror

Jag har ju ett par skrivböcker där jag skriver upp mina mål, tävlingar och så skriver jag i den varje gång jag har ridit. Och eftersom jag tittar i den så ofta så tänkte jag att det skulle vara bra med något citat eller några ord som påminner en om varför man faktiskt håller på.

Det finns många citat jag tycker om, men det är ett som verkligen är viktigt för mig när det kommer till ridningen.

"The horse is your mirror"

Hästen är din spegel. Allt som du gör, finns i hästen. Allt som tidigare ryttare gjort, finns i hästen.
Så varje gång när jag har blivit arg på hästarna, tycker att de är jobbiga och jag börjar skylla på hästarna, så kollar jag på det här citatet. Man känner sig alltid lika träffad!
Det är faktiskt inte hästen som dummar sig, det är jag. Det är alltid jag.



Nu vet jag att många inte håller med mig, men jag anser att problem i 99% av fallen kommer i från ryttaren.
Titta bara på Ponnyakuten - om man får uttrycka sig baserat på något man sett på TV, så tror jag att det inte finns en enda problemponny där. Det är okunskap bland ryttarna och föräldrarna, eller då eventuellt okunskap bland tidigare ryttare.
De få hästar som faktiskt hade problem som inte var helt baserade på ryttaren kom inte ens med. Såg ni den där isabellen som skenade iväg när hon satt upp? Jag kan verkligen förstå att hon blev så rädd.
Den där grå hästen som inte gick fram för skänkeln överhuvudtaget?
Men de kom inte med, förmodligen eftersom Tobbe  vet att han inte kan hjälpa dom.

Så jag försöker i alla fall tänka så - det är aldrig någonsin hästens fel. Visst skyller jag på hästarna då och då, och då är det super att ha det här citatet att falla tillbaka till. Det tar en ner på jorden igen.




Kommentarer
Postat av: Louise

Du är så duktig på att skriva Sara, du får fram saker på ett bra sätt :)



Appråbå farliga hästar så finns det en tävlingsponny på ridklubben som blir farlig så fort han sätter muskler. Har sett han flera gånger bocka av sin ryttare och sedan kicka MOT ryttaren som är på väg mot marken... :S

2012-01-28 @ 09:51:36
URL: http://bensprattlarna.blogg.se/
Postat av: jossan

Håller helt och hållet med! I princip ALLA gånger beror det på ryttaren.

2012-01-28 @ 09:57:08
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Elin

Hon på den grå ponnyn som inte gick fram för skänkeln kom med egentligen men hennes häst blev halt innan så hon kunde inte vara med.



2012-01-28 @ 20:12:50
URL: http://teamlantliga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0