Uppvärmningen hädanefter

Så här ska uppvärmningen se ut hädanefter.

5-10 min skritt på långa tyglar - inga krav, avslappnat och allra helst utanför ridbanan.

5 min trav i båda varven med tyglarna lösa i en hand - få i gång blodcirkulationen och bara se till att bjudningen finns där.

5 min skritt-travövergångar, sidvärtesförflyttningar - nu kortar jag upp tyglarna något och börjar göra skolor och skänkelvikningar. Börjar lite smått med tempoväxlingar.

5 min galoppjobb i båda varven, tempoväxlingar, skolor, volter - börjar jobba lite mer med tempoväxlingar och samling, gör lite skolor, volter och får hästen på hjälperna.

Skrittpaus på långa tyglar

5 min lydnad - högre samling i alla gångarter, variera formen och göra halter och ryggningar.


Bild från i somras

Sen är det dags att börja hoppa fram. Totalt blir det alltså ca 30 minuters uppvärmning, vilket är helt lagom enligt mig.
När jag hoppar fram gör jag det antingen på galoppbommar eller låga hinder och fokuserar på att få runda, avslappnade språng. Lägger gärna hästarna lite nära så de får hoppa upp sig, sätter inte så mycket tryck i hästen än så länge.
Allt eftersom så gör man lite mer krävande övningar eller börjar hoppa bana - då lägger man upp ett högre tempo och sätter mera tryck.


Jag tror det blir jättebra faktiskt! :)
Eller vad tror ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0