Svar på kommentar

Jennie om 2 små saker jag vill ha, men inte kommer få.:
Hejsan! Har en fråga till er båda! :) Vilket bett skulle passa en stark häst bäst? Min ponny drar bara upp huvudet i luften med tredelat men han accepterar ett pessoa bett och går jättefint med det.. :/ Vilket bett tror ni skulle passa honom? :)

Det är ju jättesvårt att säga när man inte har sett hästen, men jag skulle säga att kolla upp hästens mun först hos en veterinär.
Sen när man vet att hästen inte har ont i munnen så kan man börja spekulera i vilka bett som ska användas. Jag gillar raka bett till hästar som är tjafsiga, men  är den stark så kan man prova ett pelham, oledat med så kort skänklar som du kan hitta. Men då får man komma i håg då är det väldigt viktigt att du rådgör med din tränare och ser till att bettet används som det ska.

Det är väldigt lätt att man får en falsk eftergift på ett pelhambett, så att man tror att hästen går bra och går på tygeln när den i själva verket inte ens går fram för skänkeln. Rid mycket dressyr i första hand och använd bara ett skarpare bett när du känner att du måste.
Men mina främsta tips är att prata med din tränare, prova dig fram och kolla upp din häst.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0