Svar på kommentar

Fast om man tänker efter ett steg till så undrar jag va du menar med okunskap i ponnyakuten?

Du får gärna ge detaljerade exempel (konkret på vad okunskapen är?)

Tänker på några deltagare typ Shirin var är hennes okunskap?

Johannes har ridit sin ponny i 5 år(och det går superbra i vanlig dresserträning Källa: www.bjorkebacksgarden.se. För övrigt är ju inte ponnyn köpt åt honom heller utan den har varit hans moster men han gilar den så mycket att han ville ta över den) men har undvikit att hoppa förren nu då hon drar i hoppningen.

Martins ponny vill inte hoppa vatten mattor.

Skulle vara roligt att höra vad du menar.


Hej! Jag drog lite alla över en kam där, jag menar inte att allihopa är okunniga på det viset. Rädsla är ju klart inte okunskap, haha.
Ett väldigt ogenomtänkt och dåligt inlägg, men det jag tänkte mest på okunskap som den att några av ryttarna lägger väldigt mycket skuld på hästarna istället för att tänka hur de själva reagerade.
Jag har lärt mig att man utvecklas mycket snabbare när man själv inser hur man påverkar hästen med sitt humör och sina tankar. Och man blockerar ju sig själv lite när man istället pratar om hur hästen var - för det kan ju egentligen bara du påverka genom att ändra på dig själv.
Man kan ju inte bara bestämma att hästen ska vara si och hästen ska vara så, man måste ju bemöta hästen på ett sätt SÅ att den gör vad man vill. Tänker jag rätt?

Och av vad jag har lärt mig av just min tränare så är det aldrig någonsin hästens fel. Alla problem kommer i från ryttarens kropp och sinne.
Om någon har något bra argument mot varför det inte skulle vara så så lyssnar jag. Men hästar är ju gjorda för typ två saker: Äta gräs och springa på ängar.
Alltså tycker jag inte att hästen har speciellt stort ansvar. Sen är ju vi ponnyryttare bara barn, och det är ju självklart att vi får problem eftersom. Det är ju klart att man inte kan kunna det man aldrig lärt sig!

Men jag tycker ändå det borde poängteras lite mer i programmet att hästen och ryttaren är ett team och problemet löser vi tillsammans, det är inte hästen som "fixas till".
Ändå ett skitbra program, med väldigt duktiga deltagare, hästar och tränare!
Så jag hade väl egentligen mer kritik riktad mot hur problemen vinklas än hur själva deltagarna bär sig åt.

Jättesvårt att förklara i en text, men hoppas du blir lite mer klok på hur jag tänker i alla fall.




Kommentarer
Postat av: Anna Lindberg

Tack för ditt svar. Förstår hur du menar :)

Tycker ochså Johannes är supersöt. Följer han lite extra. Vet att han kommer från en hästfamilj och han har bara bestämt sig att han ska ha just den där hästen att tävla med. Det roligaste är faktiskt om man följer deras blogg så startar han 80 med nollor nu :)

Fin blogg ni har och lycka till !

2012-02-27 @ 21:14:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0