Träningstips!

Trött på att harva på ridplanen? Här har ni lite tips som gör det roligare!

1. Gör små buspauser
Ibland när det blir lite för långtråkigt och segt när jag trimmar, så brukar jag köra lite B-ponnyridning.
Snabba vändningar, galopp-halt-galopp och rida i små galoppåttor med mycket energi.

2. Utmana dig själv!
Det är jätteroligt att verkligen försöka utmana dig och hästen. Välj två punkter (exempelvis S och V eller K och H) där du ska försöka få in så många galoppsprång som möjligt.
Man kan också försöka få in så FÅ galoppsprång som möjligt, men det rekommenderas inte på en het häst ;)



3. Lägg fram bommar
Det är perfekt att träna avståndsbedömning och tempoväxlingar med bommar. Lägg fram en, tre, sju - valet är ditt!
Det sliter inte på hästen, du tränar ändå din egen hinderkänsla och hästen blir mer reglerbar när du leker med olika avstånd.
Personligen så tycker jag att det är roligast i galopp, men det går självklart att göra i trav och skritt om man så vill :)



4. Rid ut
Och så klart, det bästa tipset av dom alla. Rid ut! Det gör sååå mycket för motivationen, både hos häst och ryttare. Det går att träna massor ute på grusvägar. Slutor, skänkelvikningar, galoppombyten, tempoväxlingar, övergångar, you name it!
Sen får man ju framåtbjudningen på köpet (men dessvärre ingen cykel, hahaha) ;)



Några tips som jag tycker hjälper jättemycket när det blir lite för mycket "nötande" i markarbetet. Jag tänkte byta ut dressyrpasset i morgon mot lite galoppintervaller  ute i det fria med Yankisen. Då blir det perfekt att dessutom försöka träna lite tempoväxlingar och galoppombyten!
Han är som sagt lite less på allt som heter ridhus och ridbana, stackarn ;)




Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilka fina tips!

2012-04-07 @ 16:11:30
URL: http://haner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0