Vad tycker jag om talang då?

Jag frågade ju er om ni trodde att talang var nödvändigt för att nå toppen.
Och de flesta svarade ju att ja, det var ju nödvändigt i någon form.



Jag håller med på ett sätt, att man måste kanske ha någon form av begåvning. MEN, begåvningen tror jag kan vara vad som helst.
Det kan vara att man är mentalt stark, att man är väldigt ambitiös och arbetsvilllig, att man är pedantiskt noggrann, att man har en väldigt bra ridkänsla, att man är duktig att känna sina hästar, att man kan rida många olika typer av hästar.
Alla, tror jag i alla fall, har ju någonting inom ridningen som de är bra på. Och vem vet, det kanske är deras talang?

Jag tycker personligen att "ridmässig" talang inte har särskilt stor del i äkta och långvarig framgång. Jag tror att det kommer en bra bit längre ner på listan över egenskaper som krävs för att bli en toppryttare.
Så här tror jag att listan över egenskaper som krävs för framgång ser ut:



1. VILJA OCH MOTIVATION!
Jag tror att viljan är det allra viktigaste. Att vilja bli bättre, att ha den där enorma drivkraften att bara fokusera på att bli en bättre ryttare, att brinna för hästarna. Utan det kommer man ingenstans på egen hand. I så fall måste man ha en massa pengar och en massa bra hästar för att ta sig någorlunda högt i klasserna.
Men utan den där inre motivationen, det där som gör att man orkar kämpa när allt går åt helvete, då tror jag att man är chanslös att ta sig till den högsta eliten.

2. TRÄNING, TRÄNING, TRÄNING
Efter det kommer träning. Vilket enligt mig är ganska logiskt.
Det man tränar på blir man bättre på. Att förlita sig på sin ridkänsla som man kanske har medfödd, är nog inget stensäkert kort. Alla måste träna, och när det gäller det så tror jag att de här skillanderna i begåvning jämnar ut sig.
Nu menar jag inte bara just att träna upp sin ridteknik - utan jag menar även allt det andra. Att lära sig utbilda hästarna rätt, att vara mentalt stark, att ta folk, att utfodra och träna sig själv och sina hästar på bästa sätt.
Det där som man bara får genom just träning.

Övning ger färdighet - glasklart.
Har ni någonsin hört talas om 10 000 timmarsteorin? Att man måste ha gjort en sak i 10 000 timmar för att ens ha möjlighet att göra det på den högsta nivån. Där instämmer jag till fullo.


3. HÄSTARNA
Att ha bra hästar är självklart en väldigt stor del av att tävla på elitnivå. MEN, för att komma just dit till den där ridfärdigheten, att kunna rida som en gud, det kan man göra på vilka skithästar som helst. Bara man rider tillräkcligt länge och tillräckligt ihärdigt.
Så, för mig är fina hästar något extra som gör att man dessutom har möjlighet att tävla på en hög nivå.



4. TEAMET, TRÄNARE OCH SPONSORER
Efter det så tror jag att ens team är viktigt. Det stöd man får från sin familj, människor runt omkring. Och självklart sin tränare, en coach som kan ge en det där lilla extra. Sponsorer är också väldigt viktigt, att man får möjlighet att träna och tävla tack vare deras sponsorpengar.


Och sen, därefter kommer de små små skillnaderna som kanske kan ge en en extra fördel. Tex sin "talang", vilka kontakter man har, hur mycket pengar och fina hästar man har möjlighet att få rida.
Okej, jag kan hålla med om att utan bra hästar och pengar så är det omöjligt att TÄVLA på högsta nivå. Men att rida med en så finslipad teknik som riktigt bra ryttare, det kan vem som helst som är beredd att lägga tillräckligt med tid och kraft på det.
Enligt mig då.

Så där har ni det, min teori om hur man lyckas. Inte alls bevisad, haha, men det är vad jag kommer köra på. Att försöka rida så mycket hästar per dag som jag bara kan, att få träna upp min mentala styrka, att få hålla den där inre glöden igång.
Jag slår vad om att ingen av er har orkat er igenom denna mur av text, men det sket jag lite i ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0