Upplägget inför hösten

Så här ser månaderna ut inför hösten, när det gäller träning. Jag älskar att sätta teman på varje månad och jobba med det genom månadsmålen och ridschema.
Och inför hösten hade jag tänkt träna det här:

September
- Ridbarhet och samling, mycket lydnad. Jag ska träna min sits lite och även få tillbaka känslan i handen.

Oktober
- Styrka och kondition, men samtidigt en hel del fokus på systemet och avståndsbedömningen.

November - Kondition och rytm, mycket grundträning. Jag ska fokusera på rytmen och att rida på känslan.

December - Ridbarhet och energi, börja träna på att sätta mer tryck i galoppen. Jag ska fokusera på att vara med hästen.



Att ha en sak man fokuserar på, och sen komma tillbaka till det 3 månader framåt tycker jag är jättebra. Man kan ytterligare höja kraven och bli ännu bättre på det.
Sen gäller det att verkligen ta sig i kragen och göra månadsmålen, att göra dagens ridning-inläggen.

Det blir jobbigt, det vet jag, men det finns inga genvägar. Följer man inte upp målen så går hela månaden och vips har man inte åstadkommit ett skit.
Men nu kommer jag dessutom ha någon annans ponny i träning, och där kan jag helt enkelt inte slarva med målen. Där är det ju ännu viktigare att ägaren blir nöjd och faktiskt tycker att jag har gjort något bra!

Men jag tycker att det blir ett bra upplägg med det här och jag tror faktiskt att det kan bli riktigt bra.




Kommentarer
Postat av: fredrika

tycker också att sätta upp mål är viktigt, men du brukar alltså inte lägga in någon novembervila? iochförsig vilade väll dina hästar när du var hoss din pappa, men många brukar lägga in en vila för att det blir svårt att rida när det blir kallt och hårt innnan snön kommer...

2011-09-14 @ 20:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0