Hellre för nära än för stort

Vad tycker ni är bäst, att komma för nära på ett hinder eller att komma för stort?

Jag tycker absolut att nära är bäst. Jag strävar efter att få en avsprångspunkt som är nära hidnret, inte extremt nära men ändå närmre än de flesta andra skulel se som ett ideal.
varför?
Jo, because Ted says so.



Hästen kommer under sig mer, hoppar mer som en fjäder och språnget blir rundare och mer balanserat.
Rider man i väg eller låter hästen gå av stort, så blir det både flackt, svårt att få tillbaka hästen i balans, det blir lätt bakbensfel, det blir svårt att jobba bort och att när hidnren blir högre så får hästen problem med att räcka till över längdhinder och att komma upp över räckena.
Därför, tycker jag att det är bättre att komam nära än för stort.

Visst, det känns ofta som ett bättre språng när man komnmer lite stort än när man kommer lite nära, men egentligen är det ju tvärtom.


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag tycker det är mer "behagligt" att komma nära dels för att när hästen hoppar långt ifrån så sliter det mer och sen för att man lättare hamnar efter i språnget och rycker hästen i munnen.

2011-09-26 @ 16:38:32
URL: http://teamlantliga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0