Dagens ridning

Yankee

Typ av ridpass: Dressyrträning för Annika på ridplanen.
Betsling: Tredelat
Syfte med ridpasset: Rida igenom honom och träna på galoppkvaliteten.
Mål: Få honom lugn i samling och att jag ska sitta rakt och avslappnat.
Så här gick det:

Jättebra! Han var riktig lätt i handen och lösgjord. I bland i traven när jag ville att han skulle ta i mer och skjuta på med bakbenen så försökte han slippa undan genom att fatta galopp. Men han gav sig ganska snabbt när han insåg att det blev ännu jobbigare att galoppera ;)
Han var inte riktigt lika fin i sidorna som för Cecilia, men vi tränade inte på det så. Efter ett tag tränade vi på att få honom att hålla i hop sig bättre i galoppen och så att han inte faller i sär och blir tung i handen som han brukar bli.
Det gjorde vi genom att rida öppna på långsidorna och jag jobbade mycket med överskänkeln, att låta han jobba med ryggen och att lätta på innertygeln.



Till en början så visste han inte riktigt vad jag menade, så då gjorde han galoppombyten istället ^^,
Men efter ett tag så blev han jättefin och bärig.
De sista sprången i vänstergaloppen så hade han nästan all vikt på bakbenen och han var jättelätt och fin i framdelen.

Jättenöjd med passet! :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0