Alla hästarna hemma ;)

Nu har vi tagit hem alla hästarna igen, eller hem och hem, Acadia och Aisha bor ett par kilometer bort på lösdriften hos Annika.
Men Eclipse och kerrie står här hemma och nu ska ÄNTLIGEN Kerrie börja tränas! ;)

Tänkte börja rida i morgon, fast det får väl bli en kort skogstur eftersom vi åker till Wången klockan 7 på dressyrträning och det brukar bli rätt så stressigt i vanliga fall.
Men det är bara så underbart att få börja rida henne, hon är verkligen urmysig och så himla lätt att rida. De första månaderna komemr det nästan bara att vara skogsturer och konditionsträning för att få upp flåset innan hon börjar att få jobba på riktigt.
Alltså, ingen dressyr alls nästan utom kanske varannan vecka och då ute i skogen.



Så, jag får alltså inte ens trimma ute i skogen, vilket jag nästan alltid gör.
Brukar ni rida dressyr och arbeta hästarna när ni rider ut eller brukar ni bara låta hästarna flyta på?

För mig beror det på syftet, är det för att dom ska bli glada och bara få framåtbjudning så brukar jag bara låta de gå i rätt högt tempo med bara en mjuk kontakt på tygeln helt utan krav.
Är det däremot konditionsträning/styrketräning så rider jag dom alltid på tygeln, precis som ett vanligt ridpass med sidförflyttningar, övergångar och skolor. För jag tycker att när dom jobbar och bygger muskler så ska de gå i balans och vara eftergivna för att sätta musklerna på rätt ställe.




Kommentarer
Postat av: Louise

eftersom jag fick ridbana för bara ett år sedan, så har skogen alltid varit min ridbana ;) måste träna på att släppa på kontrollen :P

2011-09-20 @ 10:55:42
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Linn Forsström - livet på Stuteri Ängsbacken

Är inte det där min bild? :o

*Gör inget om det är det blev bara förvånad :)*

2011-09-28 @ 14:31:27
URL: http://linnforsstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0