Körkort för ponnyryttare?

Jag har tänkt på en sak, som jag diskuterat med min bror som är cross-intresserad.
För att köpa cross finns det regler hit och dit, man måste köra på inhängnat område, ha hjälm, skyddsgrejs & vuxen tillsyn när man är under 15 och kör cross.
Hur är det med ponnyryttarna & ridning överhuvudtaget?
En jätteliten tjej kan praktisk taget komma på ett fullblod i 180 knyck på vägen, och det är lagligt.
Hon kan ju rida utan hjälm, i flipp-flopp och i bikini, det är lagligt.
Samttidigt kommer den här (13)tonåringen på cross, som är jätteduktig på att köra; med stövlar, crosskläder, världens största hjälm och kör på en liten inhängnad gräsplätt medan hans pappa står och tittar på.
Skulle denna kille korsa vägen, skulle hans pappa få massa böter och grejs.
Vart är logiken?

Måste även flika in en helt sjuk sak.
Föräldrar som köper ponnysar, och ingen av de kan ett endaste skvatt om allt vad hästar heter.
Visst, det är ju även upp till den som säljer hästen, om den är mån om den, men om de inte är det?
Om den här familjen har ett eget stall och ska ta hand om den här hästen helt själv, inte finns det någon som håller koll på vart hästen hamnar?
Ungen som fått hästen är ju såklart jätteglad, men vad ska den göra med hästen? Typ sitta på den medan barnets rädda mamma står och håller i?
Vem ser till så att hästen får rätt skötsel och mat? Nej ingen.

Bara för att dessa föräldrar måste göra som barnet vill, utan att tänka på något annat.
Hemskt.


Google Bild.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag känner många som inte har hästvana föräldrar och ändå skaffat häst. Man lär ju sig med tiden och föräldrarna också. Man kollar ju upp de viktigaste sakerna innan osv.

Jag tycker inte att hästvana föräldrar ska vara ett måste. För det finns så många otroligt duktiga tjejer och killar som skulle ta hand om en häst bättre än vissa av de såkallade hästfamiljerna.

2011-10-03 @ 07:29:17
Postat av: Annie

Jag känner också flera som har häst utan hästkunniga föräldrar - t.ex jag. Det är kanske skillnad på när man får en häst och inte kan någonting/är osäker än att få en häst när man kan ta vara på den själv. Sedan finns det såklart dem som är på tok för unga för att KUNNA ta det ansvaret. En tjej som jag känner till fick sin ponny när hon var 11, och hennes föräldrar kunde INGENTING. Jag kan ju säga att det inte varit så kul att se det... Ofta är det sådana tjejer som sedan "kan allt och bättre" än övriga.



Sedan kan jag ju säga att jag lärt mig 23453 gånger mer än många andra genom att gå den "tuffa" vägen genom att ta ansvaret själv från 15 års ålder. Så man kan ju se saken från olika synvinklar :-)

2011-10-03 @ 09:01:51
URL: http://cafgraphic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0