Styrkor/svagheter



När vi ändå är inne på mental träning kan jag väl skriva upp en sak jag har gjort i Stallboken, jättebra tycker jag då man verkligen kan få till vad man behöver träna på för att uppnå sitt mål.
I Stallboken gjorde jag det med Mai, så då kan jag ju göra det med Yankee

Prestationsmål för 2011:

Rida 5-årschampionatet med godkänt resultat och ha fått bra rundor.

Mitt nuläge är:
Bra samspel och klar på hinder. Vi tappar lite balans och galopp i svängarna. Bra över hinder men jag kan lägga mig lite på magen i språnget. Yankee har lite svårt att ställa och ta stöd på höger tygel och knuffar över mig lite till vänster. Ibland har vi lite undertempo i galoppen och den blir lite fyrtaktig. Just på hinder går han klockrent, det är mest emellan hindrena och på backen som problemen uppstår.

Ryttarens styrkor:
Modig, intelligent och kan ta instruktioner väldigt bra. Ambitiös och vill alltid utvecklas. Teoretiskt kunnig och en bra ridkänsla. har ett bra system på hinder och en i grunden bra sits.

Hästens styrkor:
Spänstig och stencool, hetsar inte upp sig. Avspänd och noggrann i anridningen och mycket bra på att taxera.
Lösgjord i munnen och har lätt att samla upp galoppen och gå på tygeln.
Bjuder bra på hinder och blir inte springig.

Ryttarens svagheter:
Blir lite för ambitiös i bland har för höga krav på sig själv. behöver slappna av lite mer och mest ha kul. Sitter en aning snett och vinklar ut fötterna när jag står i lätt sits. Kan bli låst i handen. På tävling blir jag ibland lite för tävlingsinriktad och vill rida för fort.

Hästens svagheter:
Yankee blir ibland lite sur och omotiverad. Han kan ibland ifrågasätta min auktoritet och blir ofokuserad. Ibland blir han fyrtaktig och hamnar i undertempo i galoppen. Behöver höja hans huvud och ha ett högre grundtempo i galoppen för att han inte ska kunna falla ur i svängarna och få konstiga anridningar.

Mina möjligheter och hinder att nå målet:
Mina möjligheter är att fortsätta med månadsmålen och jobba mot en bättre sits. Sen att jag sätter låga mål som låter både mig och Yankee känna att vi är bra. Mina hinder är att jag börjar tänka negativa tankar och blir osäker och tror att det inte går att förändra de misstag jag gör. jag behöver bli säkrare på tävlingsplats och inte ta allt på så stort allvar.


Jag älskar målsättning och mental träning, jag blir alltid lika inspirerad och glad när jag får någonting att jobba emot :D





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0