Nya SM-regler


Bild lånad från Ridsport.

De har ändrat reglerna på fälttävlans SM, så nu kan man tävla SM i 3 klasser.

Är man under 14, så rider man SM i P80. För att kvala dit krävs minst två P70 felfria i terrängen och minst en P80 som godkänt kval.
Är man 14-18 år gammal kan man välja mellan att starta i CNCP*, enstjärnig klass, eller P90.
Har jag en jävla tur och klarar av att först få ett godkänt kval i P80, och sen ett till godkänt kval i P90-debuten, så är jag alltså kvalad till SM i fälttävlan.
De har gjort såhär för att fler ska lockas till att starta fälttävlan och för att höja säkerheten. Terrängmomentet går med stilbedömning för att förhindra att ryttare rider som blådårar.
Jag tycker det är jättebra faktiskt, främst för att man kan starta SM utan att behöva rida de största klasserna, men också för att det blir fler som kan vara med och därmed blir det större konkurrens.

Tänkte att nu ska vi satsa på fälttävlan tills jag går över på storhäst, eftersom vi bor här uppe i Norrland så blir konkurrensen för stor för att satsa på att rida EM i hoppning på ponny. Jag kommer självklart inte att dra ner på hopptävlingarna, jag har ju fortfarande som mål att starta några Msv A och kanske till och med SM, men jag tänker inte satsa fullt på att rida EM i ponnyhoppning.
På storhäst tänker jag självklart tävla hoppning, men jag tänkte att det skulle vara bra att skaffa sig internationell rutin på ponny och skaffa sig lite kontakter tills jag rider storhäst.

Update: Sen ska jag ju börja rida storhäst nästa år, så vi får väl se hur det blir med den saken. Jag kan tänka mig att tävla ponny och storhäst hela nästa år, och sen sälja Mai och förhoppningsvis mäta upp Yankee till storhäst.

Det gäller att vara realistisk, och jag kommer inte kunna mäta mig med ponnyryttare i södra Sverige om 2 år. Men rider jag EM i fälttävlan, rider storhäst parallellt och tränar tränar tränar över bommar i 2 år och så kan jag se till att jag kommer kunna rida storhäst och vinna allt sen ;)



Kommentarer
Postat av: Wilma Kullström

jag kanske borde satsa litte på fälttävlan då ;) haha, nejdå..

2011-06-16 @ 18:15:43
URL: http://wilmakullstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0