Dressyrsadlar

Tänkte göra ett litet inlägg om dressyrsadlar, och vad jag tycker är en bra dressyrsadel.

Jag gillar dressyrsadlar som ger ett bra stöd och verkligen sätter en i en bra sits. Så att man i princip inte har så mycket annat val än att snällt anpassa sig till sadeln och på så vis få en bättre sits.
Den får ändå inte vara klaustrofobisk, så att det känns som att man sitter fast.
Idealet är en sadeln som har bra stöd för skänkeln, att sätet är smalt men mjukt och skönt, den är gjord i fint läder och att den ligger bra på hästen, förstås.



Av dom jag har provat så är Jaguaren min absoluta favorit. Jag fick låna en av min dressyrtränare i dag, och man satt verkligen som en smäck i den! :)
Helt underbar verkligen.



Jaguar XKC
är den modell jag har provat. Finns här för 31 000 kr.

Alltså inte i den minsta prisklassen ;)



En mindre bra dressyrsadel är Globus Crincle. Vi har en som itne används längre eftersom den är värdelös att sitta i, i alla fall för mig.
Man blir liksom låst och kommer i framvikt hela tiden, väldigt irriterande vill jag lova. Men vill ni ändå köpa en så finns den här för 11 800 kr.

När jag red dressyren i Bollnäs hade jag den här sadeln på Yankee. Jag flämtade av ansträngning när jag kom ut, så mycket behövde jag spänna mig för att ens kunna sitta någorlunda rakt.

Så Globus Crincle - INTE att rekommendera.




Men, ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är bäst att rida dressyr med hoppsadel.
Hoppryttare ända in i själen, vet ni ;)

Har ni någon dressyrsadel eller rider ni med en hoppsadel?



Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag har en Tekna, den uppfyller alla krav du skrev förutom att den är i syntet. :-) Jag hade önskat mjukare säte och vulster, men man är ju aldrig nöjd så.. xD

2011-06-20 @ 23:02:48
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Wilma Kullström

jag kör på hoppsadel hela tin!

2011-06-21 @ 11:01:49
URL: http://wilmakullstrom.blogg.se/
Postat av: Louise

Att sadeln kommer i framvikt beror ju också på hur hiästen är bygd :) själv har jag en Jensensadel som jag starkt kan rekommendera!

2011-06-21 @ 12:13:54
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0