Mina styrkor/svagheter

Eftersom jag äääälskar att analysera sönder min ridning och få fram varenda minsta fel jag kunnat begått, så ska jag göra en liten lista på det jag är bra på och det jag är dålig på som ryttare.
Och eftersom man ska vara lite positiv så kan vi ju börja med styrkorna!



Mina styrkor som ryttare
:

1. När jag väl slappnar av och inte är ett kontrollfreak, så rider jag på ren känsla. Jag rider aldrig på avstånd, aldrig aldrig aldrig, utan när jag väl släpper taget och bara känner, då rider jag i rytm med hästen och låter hästen göra sitt jobb.

2. Jag är modig och fegar aldrig ur på hinder. Spelar ingen roll hur högt och hur fel vi kommer, jag styr på ändå. Även om det inte alltid är det bästa.

3. Jag är bra på att veta vad jag gör när jag rider. Jag känner min kropp och vet vad jag gör med handen, med skänkeln.

4. Jag vill alltid bli bättre. Jag strävar konstant efter förbättring och jag är sjukt ambitiös. Helst tar jag emot kunskap från alla som vill ge, men jag måste lära mig att inte tro på allt folk säger, utan hålla mig till de råd jag får av de som jag vet är bäst för mig.

5. Jag är väldigt bra på att känna hästarna. Veta hur de ska ridas och vad som hindrar dom från att nå sin fulla kapacitet.
Haha, jag brukar sitta och titta på ekipage och tänka att om man bara var lite mjukare i handen eller om man bara höll i lite längre så skulle hästen bli ännu bättre.
Inte för att jag vet vad som funkar, haha, men man skulle allt bra gärna vilja se vad som hände om man fick tillämpa sina teorier :P

Hmm... Nu blir det tänka till! ;P

6. Jag är en medveten ryttare. Det tror jag är min största styrka och min största svaghet.
När jag låter hjärnan jobba på högvarv och föröska tänka mig till bra ridning, då går det åt pipsvängen. Men när jag kan släppa logiken, släppa hjärnans kontrollbehov och bara känna.
Jag tror att det är bättre att veta vad man gör än att bara rida helt på talang och inte riktigt veta exakt vad det är man gör så bra.

Jag vill kunna veta när, hur, vad och varför jag rider bra när jag väl gör det.
Jag vill kunna veta när jag kan rida helt på känsla och koppla bort hjärnan. Jag vill kunna kontrollera när jag ska bli okontrollerad, om ni fattar!

7. Jag har en bra hand. Den var urkass bara i våras, men nu är jag väldigt nöjd med den!


Haha, det där tog lite tid att tänka ut, men till svagheterna då! :D



Mina svagheter som ryttare:

1. Jag tänker för mycket. I bland låser jag min kropp och försöker tänka mig till bra ridning, vilket så klart intre fungerar.
Min kropp blir spänd och är inte i harmoni med hästen.

2. Jag blir stressad lätt på tävling och då kan jag inte rida överhuvudtaget. Blir irriterad på alla runt omkring och på hästen.
Oftast så blir

3. Jag har en väldigt dåligt skänkel. Behövs en massamassa jobb.

4. När jag känner att jag ligger lite fel, så vill jag hellre rida i väg än att vara kall och låta hästen sköta det. Speciellt på Yankee, jag känner inte riktigt hur han liger på hindret, och därför så rider jag i väg i stället för att vänta.

5. Jag får panik om det inte blir resultat när jag tränar, och det fort. Jag hatar att vänta på resultat, och jag blir väldigt ofta sjukt stressad när jag itne har ridit en dag, för då känns det som om jag inte kommer få mina 10 000 timmar innan jag är typ 40, så då får jag panik och sticker ut och trimmar alla 3.
haha, och sen brukar jag fråga Ted, hur och vad som måste göras för att rida Svår hoppning.

Och vad svarar han? Jo, det enda som krävs för att du ska lära dig att rida så är träning. Träning i tiotals år på massor av olika hästar.

6. Jag kryper i hop och kutar rygg och låser handen när jag trimmar i bland.


7. Jag har dåligt tålamod med hästar som är lite sega i kolan. Alltså hästar som man verkligen inte passar i hop med och man måste jobba i timmar för att de ska släppa igenom.
Men det måste man ju också lära sig...


Nu har jag gjort lika många punkter på båda, och jag måste säga att det var inte så lätt ;)
Jag vill dessutom inte lägga alltför stor vikt vid det som inte är bra, man ska hellre fokusera på sånt man är bra på.



Kommentarer
Postat av: emma göransson

haha jag tror den där killen på första bilden spanar in dej ganska mycket:P Haha!<33

2011-07-25 @ 15:50:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0