Teds svar

Jag ringde Ted alldeles nyss och frågade honom lite saker, bla det där med lättridning i galoppen.
Det var ganska pinsamt att ringa, typ "hej det är sara, jo jag har lite frågor jag". Haha, men Ted var lyckligtvis på bra humör så ;)
Han svarade så här i alla fall:

Varför rider vissa lätt i galoppen?
Det är egentligen av samma anledning som när man rider lätt i trav. När man rider lätt i galoppen så kan man inverka på hästens galopp väldigt mycket och det ger en bra och stadig rytm.
Så jag brukar använda mig av det väldigt mycket som en övning när jag tränar.



Varför kramar Rolf-Göran i handen i uppsprånget?
Gör han?
Haha, jag vet inte, men något med handen gör han väl? *nervöst skratt*
Nja, vad han gör är att lägger fram handen 1-2 galoppsprång innan och har ett ganska kraftigt stöd i handen, håller hästen på tygeln. Han håller kvar det där stödet hela vägen i spårnget och hästen går kvar på tygeln så det ser då ut som att han tar handen bakåt när hästen kommer upp under honom. Men det som händer i själva verket är att han bara håller kvar hästen på tygeln när han är klar med handen och är väldigt stadig och konsekvent i detta.

Varför kan vissa ryttare i bland medvetet ge väldigt mycket eftergift mot munnen, alltså släppa kontakten helt?
Det kan ju bero på flera saker. Antingen att man gör det medvetet då och då för att kolla att hästen är balanserad och bär sig över hindret. Eller att man gör det av misstag, helt utan anledning. Eller, att man har en annorlunda ridteknik och helt enkelt släpper allt stöd i munnen över hindret.

Men vad man ska tänka på, oavsett vad man gör med handen, är att veta varför man gör det och för vilket syfte. Vissa hästar klarar helt enkelt inte av den "ideala" handen (bli klar med handen låg ett-två galoppsprång innan, mjukt men stadigt stöd, behålla stödet hela vägen över hindret), och då måste man anpassa sig till hästen och förändra sin ridteknik och anpassa handen så att den passar hästen.



Tyckte att det var väldigt bra svarat, Ted är helt enkelt den bästa om man vill fråga något som har med hoppning att göra ;)
Dessutom ringde Christelle och berättade hur kul de hade haft det och att Ted hade gjort kullerbyttor "för att visa att ni ska landa mjukt när ni ramlar av".

Behöver jag säga att jag önskar jag var där?


Kommentarer
Postat av: johanna

Vem e Ted egentligen? :d

2011-12-04 @ 16:53:41
URL: http://johannafaalt.blogg.se/
Postat av: Betty

Hahaha dog lite då jag läste, "nervöst skratt"!! Kan verkligen se situationen framför mig xD Du är så härlig Sara!

2011-12-06 @ 19:28:20
URL: http://remoont.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0