Tänkvärt!

"The horse is our mirror"

- Michel Robert

Hästen är våran spegel. Vilket verkligen stämmer.
Din häst speglar dig själv, ditt engagemang och dina problem. En duktig tränare behöver bara kolla en enda gång på en häst - och veta direkt vad ryttaren har för problem.
Och det är så himla lätt att skylla på hästen. Jag tror att vi alla gör eller har gjort det någon gång.

Hur lätt är det inte att man säger: "Han är så het idag" eller "Det går inte ta tillbaka, han bara drar i väg" eller helt enkelt "Hon vill inte".
Självklart så är vissa hästar svårare än andra, men det indikerar ju bara att man har två val: Ta itu och lägga hela sin själ i att få reda på orsaken och jobba bort problemet, eller sälja hästen och köpa en ny.



Jag har många gånger velat ge upp med mina hästar. Armani tex, det var väldigt nära att vi gjorde oss av med honom ett flertal gånger. Och Mulle, jag har velat skicka tillbaka honom till Ingrid och Unni många gånger.
Men det är bara att skjuta upp ett problem - mitt egna.
Sen måste man ju fråga sig själv vad man vill riskera för att övervinna ett problem - är det värt att riskera sin hälsa bara för en bråkig häst?

Men det är just det att man fortsätter kämpa, lägger hela sin själ i något som gör att man blir bättre, att man utvecklas som ryttare.
Jag har valt att ta itu med ett problem med mig själv - det att jag inte kan rida heta hästar. Jag trycker på hästarna, jag lutar mig framåt och låter det gå iväg. Och nu har jag valt att ta tag i det här, rida just heta hästar som Mulle, även om det är lite jobbigt och inte precis det enklaste för mig.
För jag vet hur det kommer kännas när jag väl har tagit mig igenom det här.

Så mitt tips till er alla är att ta er en ordentlig titt på er häst, och låta det ni ser reflektera er själva.
Alla har ett problem, en chans att utvecklas. Frågan är om alla vågar ta tag i det problemet och ta chansen att bli bättre.




Kommentarer
Postat av: Amelia

Riktigt bra skrivet^^

2011-12-11 @ 10:50:47
URL: http://varmbloden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0