Mitt nya liv..

.. börjar nu!
Nu JÄKLAR ska det blir ordning på minr idng. Min sits är ett akut problem, men framförallt hade jag tänkt följa den här grymma grymma bokens kapitel.



Jag ska ta kapitel för kapitel, ge mig fan på att träna varenda dag på varenda häst och verkligen se till att jag får resultat.
En månad per kapitel, och på den månaden ska jag verkligen bemästra området och se till att det fungerar på en lagom nivå. Jag kommer sätta ett mål - ett mål som till varje pris ska uppfyllas.

Det första kapitlet heter Progression, above all a state of mind.
Det handlar till stor del om just hur man ska se på utveckling. Att se på sig själv på ett ärligt sätt och inte döma.

Men för att verligen komma i gång så tänkte jag citera lite ur boken.
Så här inleds kapitlet:

"Today we shall change the language we use. I ask you to trust me 100% because I am 100% sure of my method. There are no doubt other routes for achieving the same results, but this is the method I have experimented on myself, on my horses and on all my riders. There must be absolute trust between us.
I am not like these doctors who ask yopu to stop smoking while they hemselves smoke like chimneys. I am asking you to be as honest as you can with yourselves, with your horses and with me. This is because I will be honest with you. What about the horses? Don't worry, they can't lie."

Sen kommer han till det här med att göra grunderna först.

"If one is incapable of performing an exercise in walk, it is hardly worth trying at a canter. The same applies to jumping: it is pointless to set up a jump measuring 1.20 meters if one has problem with a pole on the ground."

Alla kan göra framsteg, det poängterar han verkligen i det här kapitlet.

"I am certain that each of us is capable of fulfilling his or her objectives. I have seen so many average riders reach the highest possible levels thanks to the power of their passion and their conviction.
All those who succeed share a common point: They believe in themselves."

"Start from a very simple principle: "One is as one is" and the result will be the one you wanted. If you make mistakes, it's because you need to make them. What matters is trying."




Nu har vi något att börja i från. Så jag sätter ett mål, nu. När månaden har gått så är det det här jag ska kunna.

* Jag ska kunna genomföra ett ridpass och bara fokusera på en enda sak hela ridpasset igenom. Att stänga ute känslor och sidospår under ridpasset och efter ridpasset kunna analysera med klara tankar som inte dömer.

Hur: Jag ska skriva ner målet där jag ser det varje dag, och göra korta ridpass och något som är lätt att fokusera på, tex att ha hälen nedtrampad, eller att stå i lätt sits hela ridpasset.
Läsa kapitlet varje kväll, eller så ofta jag orkar. Skriva ner efter varje ridpass hur det gick och om vi gjorde framsteg.

Nu jäklar kör vi, den här gången så känner jag att jag kommer klara det!
Jag vill verkligen bli en bättre ryttare, men det hjälper ju inte bara att vilja, man måste genomföra det också. Så nu är det stenhård disciplin fram till januari som gäller.
Men nu har jag en bra utgångspunkt - jag vet vad som är mitt mål.



Kommentarer
Postat av: Johanna Torudd

sv; haha, riktigt bra namn alltså! :D hahaha!

2011-12-10 @ 21:52:14
URL: http://torudd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0