Bett

Bett är ju en vida diskuterad fråga, alla verkar ha en egen åsikt om just betsling.
Men vad tycker du? Hur har du dina hästar betslade?

Jag är av den åsikten att alla väljer själva vad de stoppar i munenn på sina hästar. Jag är inte för att vara någon sorts polis som säger åt andra, det där kan du ju inte ha på hästen, du förstör munnen osv osv.
Jag vet ju inte hur just deras häst är och man får ju som sagt anpassa sig efter sin häst.
De flesta som säger åt andra exakt hur de ska göra och har åsikter om allt och inget har ofta aldrig haft en speciell eller svår häst som har krävt att man ändrar på saker.
Sen är ödmjukhet är inte alls särskilt dumt i hästvärlden, annars riskerar man att få sig en hel del fiender och tappar säkerligen en massa välbehövliga kontakter.



Men för mina egna hästar så är jag för variation och keep it simple.
Jag brukar variera mellan rakt tränsbett och tredelat på de flesta. Varierar man bett då och då så slipper man förslitningsskador som inte är så kul.
Sen om det är en stark häst som jag inte riktigt får hejd på med tränsbett, så har jag inga problem att betsla upp till ett pelham. Däremot rider jag i så fall inte alltid med pelham - då kanske bara just i det momentet hästen blir stark, tex hoppingen eller vid uteritt.
Kerrie har varit krånglig i munnen och tredelat har varit för skarpt, så nu rider jag henne med ett tvådelat tränsbett.

Annars så använder jag inte så många fler bett. Rakt då och då, tredelat och tvådelat på "normala" hästar och pelham om det finns behov.

Vad använder ni för bett?



Kommentarer
Postat av: Sanna Vesterberg

Jag använder 3 delat gumibett, när jag köpte min häst hade den aldrig gått på bett utan bara hackamoor. Så jag började rida på ett gummibett direkt och det gick JÄTTE bra. i hoppningen har jag gummibett för det tycker hon är bekvämt att ha och biter tag i det på ett bra sätt :D

2011-12-08 @ 01:12:40
URL: http://foreverzorka.bloggplatsen.se
Postat av: Amelia

Tredelat äggbett^^

2011-12-08 @ 09:24:20
URL: http://varmbloden.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag rider på tredelat tränsbett men har gag när jag hoppar för hon blir allderles för stark på tränsbett. Med gag är hon mycket lättare :)

2011-12-08 @ 13:35:12
URL: http://rocknrollpenny.blogg.se/
Postat av: Björg :)

Jag växlar mellan rakt,tredelat och hack ;)

2011-12-08 @ 17:32:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0