Varm till vintern i 5 steg

Är det något jag hatar så är det att försöka rida seriösa markarbetespass på vintern, ute på ridplanen alltså.
Antingen får man helt enkelt frysa för att man överhuvudtaget ska kunna rida utan att känna sig som en Michelingubbe. Då rider man alltså bättre, men man fryser av sig både fingrar och tår ;)
Eller så slår man på stort och tar skoteroverallen. Tyvärr är det enda jag kan koncentrera mig på då är att inte tappa stigbyglarna och att overallen är i vägen hela tiden.

Men så här brukar jag göra när jag rider på ridplanen vintertid, för då kan i alla fall jag koncentrera mig på min ridning utan att frysa eller känna sig klumpig och otymplig.



1. Dra på underställströja och långkalsonger, helst i merinoull som både värmer och andas. Sen ska man ta två par strumpor, ett par riktigt tunnai syntetmaterial, gärna ett par liners som används som innerstrumpa vid fjällvandring.
Sen så tar man ett par härligt tjocka och gosiga strumpor i ull eller kanske ett par raggsockor. Då blir man varm och skön om fossingarna ;)



Gärna ett sånt här fint underställ från Kari Traa och ett par mysiga Nowalisockor.
Linerstrumpa från Bridgedale.

2. Sätt på dig ett par ridbyxor som är lätta att få på sig i ett skönt och varmt material och gärna lite stora så att det inte blir som ett korvskinn ;)



3. Ta en långärmad tröja, helst stickad och i ett värmande material, typ ull.


Den här från HV Polo är riktigt snygg ;)

4. Ta en scarf om det är snöigt/blåsigt runt halsen och sätt på dig en riktigt tjock dunväst.



Mhmm, en helt underbar lyxscarf i från Hermes. Inget emot den ;)
Sen en dunväst i från Hv Polo.

5. När det kommer till händerna så brukar jag vilja rida med tunna handskar även om det är kallt. Men drömmen är ju ett par fodrade Roeckl, varma med ändå smidiga.
Sen är det bara att dra på sig ridstövlarna och ge sig ut!



Observera att man bara håller sig varm tills man kanske har nått 15-20 minus med de här grejerna.
Då börjar det vara dags för de hårda grejerna, typ skoteroverallen och då kanske man hellre rider ut :P
Bäst att investera nu innan det har hunnit bli för kallt tycker jag, jag funderar allvarligt på HV Polo västen! ;)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh, bra tips! Jag själv brukar också köra på underställ, ullstrumpor och sådär, men min stora kärlek på vintern är Kingsland dunjackan och mina tjocka vinterstövlar som ändå är tillräckligt smala för att hoppträna med och liknande. Sen brukar jag ta mig till ridhus om jag hinner men det gör jag ju inte alltid... Haha :) men dunvästen var sjukt fin, den blev precis uppskriven på min önskelista till födelsedagen (om 12 dagar, haha)! :)

2011-08-31 @ 22:10:37
URL: http://mrjingles.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0