Träningsschema

Jag tänkte göra ett träningsschema för hästarna en månad framåt, låter det bra? ;)
Så här ser det väl ut då, och allt jag gör cirkulerar lite omkring månadsmålen.

Tisdag 30/8
Y: Annika rider dressyr på honom.
M: Jag tränar för Annika, med fokus på jämt stöd i handen och rakriktning.

Onsdag 31/8
Båda vilar

Torsdag 1/9
Y: Hoppträning på WC-banan, hinder nr 1-3. Fokus på rakrikting på hindren med jämnt stöd i handen och att hålla en bra galoppkvalitet.
M: Samma som Yankee. Fokus på samling med lite mer energi och ett högre tempo, att hålla min underskänkel stilla och att jag gör vändningarna med finare hjälper så att hon inte blir störd.

Jag ska se om jag kan få någon att filma! ;)

Fredag 2/9
Y: Skritt ute
M: Skritt ute

Lördag 3/9
Y: LB på Wången. Fokus på en bra galoppkvalitet genom att bryta av, samla traven och fatta ny galopp efter varje hinder.
M: LC-LA på Wången. Fokus på att jag håller trycket i galoppen genom samling, samt har en mjuk och låg hand. Sen ska jag rida på 2 på i alla fall 2 hinder. Om hon känns riktigt riktigt bra så rider jag hela LA, annars så hoppar jag bara 4 hinder och utgår.

Söndag 4/9
Y: Dressyrträning för Cecilia Hansson. Fokus på att hålla eftergiften i sidan, och att sitta mitt över hästen med jämnt stöd.
M: Dressyrträning för Cecilia Hansson. Fokus på att hålla energin i traven och en buren hand.



Måndag 5/9
Y: Uteritt. Fokus på att han ska vara elektrisk för skänkeln och träna mycket sidvärtes. Jag ska sitta rakt hela tiden med avslappnad hand.
M: Uteritt. Fokus på att hon bjuder på bettet och har näsan framför lod. Jag ska träna min underskänkel och att inte kräva för mycket av hästen.

Tisdag 6/9
Y: Dressyrträning för Annika. Fokus på att han håller sig lugn i samling och inte stressar upp sig. Jag ska sitta rakt med avslappnad hand och rida i rytm.
M: Annika rider dressyr.

Onsdag 7/9
Båda vilar

Torsdag 8/9
Y: Hoppträning på Wången. Fokus på att han inte lägger sig i handen och länger sig mot hindret. Jag ska känna in honom och rida på två så mycket som det går.
M: Hoppträning på Wången. Fokus på att hon samlar sig ordentligt innan varje hinder och absolut inte blir lång. Jag ska hålla trycket i galoppen i handen och rida de två sista bestämt.

Fredag 9/9
Y: Konditionspass, runt Lugnet ca 2 mil. Fokus på att galoppera och trava långsamt och länge. Jag ska träna upp min sits och underskänkel.
M: Intervaller i backarna, ca 6 st varav 2 i rask trav och 4 i ett högre galopptempo. Fokus på att hålla samma tempo hela backen igenom och att ha handen mjuk.

Lördag 10/9
Inte säker om det blir tävling här, men om det inte blir det så är jag hos pappa.
Så antingen vila för båda eller tävling.

Söndag 11/9
Vila eller ett skrittpass för båda


Haha, och så här ska det då helst inte se ut ;)

Måndag 12/9

Y: Gymnastikhoppning där jag tränar styrka på låga studs och travar över cavalettis. Fokus på att han bär sig själv och håller i gång galoppen. Jag ska fokusera på att vara lätt i handen, och att bara koncentrera mig påd et hela passet.
M: Uteritt, ca 1 mil, då jag tränar tempoväxlingar och lydnad i galoppen. Gör även några snabba galopper. Jag ska fokusera på att sitta mitt över hästen och att inte falla fram för mycket med axlarna i samling och avsaktning.


Tisdag 13/9
Y: Programridning. Fokus på att han ger efter i sidan och lättar av i handen. Jag ska fokusera på att inte bli arg utan abra fortsätta när det blir fel, och att sitta rakt.
M: Dressyrträning för Annika. Fokus på att hon håller takten i traven och inte fuskar med rumpan utan spårar. Jag ska fokusera på att känna vart bakdelen tar vägen och att hålla ett jämnt stöd i handen.

Onsdag 14/9
Vila för båda

Torsdag 15/9
Y: Hoppträning på Wången. Fokus på att han är lydig och lösgjord, kortar sig och länger sig när jag vill och flyttar sidledes. Jag ska fokusera på att sitta mitt över hästen och att ha lika mycket vikt i båda stigbyglarna.
M: Hoppträning på Wången. Fokus på att hon lyssnar på mig efter hindret och byter galopp inte längre än 3 galoppsprång efter hindret. Jag ska fokusera på att vara konsekvent och tydlig med att hon ska stanna efter varje hinder.

Fredag 16/9
Vila för båda eller en skrittur i skogen

Lördag 17/9
Fälttävlan i Åsarna :)
Y: P80, fokus på att han väntar på mig i dressyren och inte bara stövlar i väg. I hoppningen så ska jag träna på att rida på två, i terrängen ska jag ha ett jämnt och lugnt tempo. Jag ska fokusera på att i dressyren sitta rakt över hästen och vara lätt i handen, i hoppningen att rida på två och i terrängen att förbereda inför hindren.

M: P80, fokus på att hon är avspänd men ändå väldigt framme för skänkeln i dressyren, samlad och energisk i hoppningen och i terrängen så ska jag ha kontroll i alla lägen. Jag ska fokusera på att i dressyren komma i håg att runda henne för innerskänkeln och att ha stöd i handen, i hoppningen att rida med tryck i galoppen och i terrängen att skritta ner i vattnet och ha järnkoll på henne.


Söndag 18/9
Skritt för båda



Måndag 19/9
Y: Hoppträning på WC-banan, hinder nr 4a+4b - 5. Fokus på att han samlar sig istället för att dra i väg och att han är lättreglerad så att jag kan välja om jag vill rida på 5 eller 4 språng till trippeln. Jag ska fokusera på att jag håller kontroll över min kropp genom hela linjen och att jag verkligen lägger ner handen framför varje hinder.
M: Hoppträning på WC-banan, hinder nr 4a+4b - 5. Fokus på att hon håller trycket i galoppen och är energisk i galppen utan att springa. Jag ska fokusera på att hålla handen mjuk och följsam så att hon inte knycker med nacken, och att släppa kontrollen och låta känslan agera på avstånden.

Tisdag 20/9
Y: Dressyrträning för Annika. Fokus på att han samlar sig innan och efter varje övergång och att han verkligen ställer igenom till vänster. Jag ska fokusera på att vara lugn och stadig i sitsen och ha lika långa tyglar.
M: Annika rider dressyr

Onsdag 21/9
Vila för båda

Torsdag 22/9
Y: Hoppträning på Wången. Fokus på att han kommer rakt på alla hinder och backar av. Jag ska fokusera på att rakställa ordentligt och komma mitt på hindret.
M: Hoppträning på Wången. Fokus på att hon är stilla i munnen och att jag lätt kan reglera mellan hinder utan att det blir tjafs. Jag ska fokusera på att ha kontakt men ändå vara mjuk och flexibel i handen.

Fredag 23/9
Y: Uteritt, ca 5 km. Fokus på att han bjuder framåt och ändå inte blir springig. Jag ska fokusera på att hålla underskänkeln intill hästen.
M: Klättring i skritt, ca 40 min. Fokus på att hon skrittar och verkligen tar i uppför backarna. Jag ska fokusera på att sträcka på mig och sitta rakt i ryggen.

Lördag 24/9
Hopptävling på Näset :)
Y: LB. Fokus på att han bjuder framåt, inte drar i väg på hindren. Jag ska fokusera på att rida på två och att bryta av och fatta ny galopp efter varje hinder. Mål: Att vi klarar 4 hinder att rida på två
M: LC-LB. Fokus på att hon har en energisk och samlad galopp mot hindren och att hon är ridbar och lugn. Jag ska fokusera på att rida på känsla och att bryta av i tid efter hhindren så att vi hinner med nästa. Jag ska hålla mig till de målen och inte rida fort. Mål: Att jag ska klara 3 hinder att rida galoppen energisk och samlad, och att jag inte hittar på en massa ideér under dagens gång.

Söndag 25/9
Vila eller skrittur för båda



Måndag 26/9
Y: Markarbete då jag checkar av att han kan samla sig ordentligt i traven, han ska nästintill kunna trava på stället. Jag ska fokusera på att hålla mig till uppgiften och inte börja med en massa annat.
M: Hoppträning på WC-banan, hinder nr 6 - 7 - 8. Fokus på att hon är följsam, kvick för hjälperna och reglerbar. Jag ska fokusera på att rida bra vägar och planera min ridning.

Tisdag 27/9
Y: Annika rider dressyr
M: Dressyrträning för Annika. Fokus på att hon håller kvar takten i längningar och att hon spårar. Jag ska fokusera på att hålla stödet i handen jämnt och att ha blicken rakt fram.

Onsdag 28/9
Vila för båda

Torsdag 29/9
Y: Hoppträning på Wången. Fokus på att han är följsam i sidorna och helt enkelt behaglig att rida. Jag sak fokusera på att rida i rytm och helst rida på två också.
M: Hoppträning på Wången. Fokus på att hon verkligen kan samla sig till max innan hindren och ändå behålla energin. Jag ska fokusera på att kunna behålla samlingen avslappnat med låg hand utan att mixtra för mycket

Fredag 30/9
Skritt ute på långa tyglar för båda

Lördag 1/10
Tedträning, hell yeah :D
Y: Fokus på att hålla honom taggad men ändå lugn och så att han väntar på hindret. Jag ska fokusera på att sitta rakt och att rida på två. Sen vill jag också ha en riktigt fin känsla i handen och försöka hålla underskänkeln intill.
M: Fokus på att rida henne kontrollerad, att rida henne mycket rakställd och att byta galopp direkt efter hindret. Jag ska fokusera på att ha en blickstsilla och stadig hand i anridningen, och att jag rider henne med massa tryck i galoppen.

Söndag 2/10
Tedträning, hell yeah :D
Y: Fokus på att rida honom så att han får en bra chans till hindret, och att han håller sig energisk men inte framtung och flack. Jag ska fokusera på att rida bra vägar, galoppera rakt fram efter hindret och att ha en lätt och följsam hand.
M: Fokus på att hon håller mycket tryck i galoppen och är uppmärksam på mina hjälper hela tiden. Gärna hoppa någon bana på 110-120. Jag ska fokusera på att rida på två på så många hinder som möjligt, att ha en jämn och stilla hand och att verkligen använda ridhuset för att skapa mer plats.



Efter varje vecka kommer jag tänka efter vad vi har jobbat med och om det har blivit någon förbättring/vilka förbättringar som har hänt sen förra veckan.
Sen är september slut, och då ska jag gå igenom hur bra vi lyckades med månadsmålen och sätta ny mål som jag då tänkte skulle vara något kring styrka, kondition och min sits.
Men i oktber får jag bara 3 veckor på mig, eftersom man faktiskt drar till Irland sen ;)

Ja, nu känns det verkligen som att den här blogggen har blivit en ren träningsdagbok för min del, men jag har inte tid med någon annan uppdatering som inte ens gör någon nytta för ridningen. Så här kan jag jag blogga men att jag ändå jobbar med min ridning.
Men vad tycker ni, är mina mål och min träning bara hur tråkigt som helst att läsa om? Iså fall så skriver jag det på papper i stället ;)



Kommentarer
Postat av: Maja

Asså du verkar ha en tendens att sitta ner i sprången?

2011-09-03 @ 09:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0