Storhäst

Nu har jag hunnit tänka ett tag på hur det känns att börja rida storhäst och det är en hel del känslor som virvlar runt nu när jag tänker på det.

Det första som kommer upp är hur himla fort allt kan gå. Om Yankee växer över nästa år, då innebär ju det att vi kommer sälja Mai och vips så är min korta ponnytid på 3 år borta med vinden.
I och för sig så har jag ju aldrig riktigt tyckt att ponnytiden är det finaste man har och jag har tagit ganska lätt på att inte rida ponny hela ponnytiden ut, så det känns ju inte ledsamt precis. Men det känns som lite konstigt.
Jag har ju alltid ridit ponny och att helt plötsligt inte åka på de tävlingarna och träffa samma folk känns faktiskt riktigt knäppt.

Fast det jag känner mest är ändå förhoppningar.
Jag kan inte vänta för att se vad Kerrie går för och det kommer att bli riktigt spännande att se hur storhästärlden ser ut.
Och framförallt ska det bli så himla roligt att få börja med något nytt på ett sätt! :D



Sen känner jag mig lite, lite nervös för att jag inte ska kunna rida Kerrie ordentligt. Att hon bara ska hamna djupare ner i träsket och inte ens gå över en bom, och att jag ska förstöra det där fina hon har i sig.
Det är ändå ett jävla ansvar att få en 5-åring med dåligt självförtroende i händerna som första häst, så på ett sätt önskar jag att jag hade en fin läromästare som bara kunde lära mig hur saker och ting går till.
Men vi har helt enkelt inte tid och pengar för en sån, så jag får göra det bästa jag kan av det jag har.
Hoppas bara att hon inte blir alltför fördärvad i slutändan.


Men på det stora hela så känner jag mest en massa massa glädje, det ska helt enkelt bli en galet rolig tid och jag längtar verkligen ;)
När ska ni gå över på storhäst och vad känner ni inför det?



Kommentarer
Postat av: Wilma Kullström

jag vet inte när jag ska det, men ponnytiden har man inte för evigt och jag tänker inte börja rida storhäst förrän jag har blivit lite större. som tidigast nästa sommar, beror på när Valle ska säljas osv :)

2011-08-27 @ 21:24:11
URL: http://teamjw.blogg.se/
Postat av: Maria

Tror det går jättebra med Kerrie ^^ Bara man använder sunt förnuft och tar hjälp när det behövs tror jag inte man kan förstöra en häst :)

Har aldrig riktigt haft någon ponnytid, har ridit häst sen jag var typ 13 x) Kanske inte det bästa, men men.

2011-08-27 @ 21:29:42
URL: http://teamlantliga.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag fullkomligt älskar ponnytiden! Det är den bästa tiden jag någonsin haft/kommer ha. Jag rider nu min sista höst på min ponny. Har fyllt 18 år.. Har tävlar ponny på alla nivåer sedan 9 års ålder. Jag har dock en stor D-ponny nu som rör sig bra mycket mer än väldigt många storhästar som jag har ridit på, vilket ger mig ett stort plus när det är dags för större. Men pga det vill jag inte byta. Hon har all ridbarhet en storhäst har i både hoppning och dressyr. Hon är det bästa jag någonsin ägt och därför nu när vår tid tillsammans är slut efter måååånga och lååånga år kommer jag nog aldrig riktigt förstå att hon inte kommer bo kvar. Jag tycker man borde ta vara på den tid man har som ponnyryttare. Du som har två stora D.ponnys som är både duktiga och har kapacitet tycker jag verkligen att du ska ta vara på dom. Varför skynda till storhäst när du kan rida det tills du dör? men ponny endast tills du ska fylla 19? Utveckla din ridförmåga på dina fina ponnys och ha kul, den tiden kommer aldrig tillbaka. Uppskatta det som är nu och inte vad som kunde vara eller ska bli sedan. LEV NU, livet stannar inte och väntar på dig.

2011-08-27 @ 23:58:47
Postat av: Lollo

Att börja rida storhäst är nog det bästa jag gjort i mitt liv.

Jag saknar absolut inte att vara på ponny tävlingar (förutom kompisar som fortfarande rider ponny) Jag passar så mycket bättre på häst än vad jag gör på ponny.

Visserligen var jag lite "nervös" för att börja vara på storhäst tävlingarna men det släppte fort.

Sen tycker jag att allt är mycket lugnare på häst tävlingarna och alla virriga ponnybarn och deras ännu mer virriga föräldrar slipper man;)

2011-08-28 @ 12:06:35
URL: http://blogg.st.nu/ungaryttare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0