Rida världscupen hemma (men nästan då)

Det här en liten idé som har legat och gnagt länge, ellr jag har faktiskt försökt sätta den i verket men aldrig hittat några banskisser.
Jo, det är nämligen så att jag alltid har velat rida en bana från en världscuptävling!
Bara för att se hur svårt det är, tekniskt sett då.

Självklart så kör man inte på 160, haha, men jag tänkte börja med att hoppa det på 40.
Helt enkelt bara tekniska svårigheter och sen får man väl höja gradvis när man börjar klara av det. Sen har ju vi en väldigt liten ridplan, typ 15x30 eller något sånt patetiskt, så jag kommer itne att köra hela banan på en gång.
Nej, jag tänkte göra en 3-4 hinder i taget. Sen när jag har gått i genom hela banan så tänkte jag bygga hela banan fast i ridhuset på Wången.
Det bästa är ju ändå att man kan kolla på hur de bästa ryttarna i världen löser svårigheterna och sen försöka härma. Förhoppningsvis så kanske man till slut kan hoppa banan på den höjd man vanligtvis tävlar på.



Vart hittar man banskisserna då?
Jo, på FEI TV:s hemsida så kan man, om man har tur, hitta en och en annan banskiss som inte kostar ett öre.
Men för att få ta del av ALLA banskisser från ALLA stora hopptävlingar - då måste man ha ett abonnemang på FEITV. Det har vi, vilket verkligen rekommenderas förresten, men jag tänkte faktiskt börja med den här banan från en världscuptävling i Helsingfors förra året.
Den såg lagom svår ut ;)

Så här ser den banan ut:



1. Oxer

2 - 3. Oxer på långsidan sen en bruten linje på 5-6 galoppsprång fram till 3:an, ett räcke.

4a+4b - 5. Kombination oxer-räcke, ett galoppsprång, sen 4 galoppsprång fram till trippelbarren, nr 5.

6. Räcke ur högersväng.

7 - 8. Oxer och sen 3 galoppsprång fram till räcket, nr 8.

9. Räcke ur vänstersväng.

10 - 11. Två oxrar med 4 galoppsprång emellan.

12a+12b+12c. Trekombination med ett galppsprång mellan varje hinder, räcke-oxer-räcke.

13. Oxer


Så, jag tänkte väl börja med de 3 första hindren på torsdag och sen fortsätta så tills hela banan sitter ;)



Kommentarer
Postat av: Anonym

film foton på det? :)

2011-08-30 @ 15:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0