Rätt eller fel?

Vad tycker ni? Stämmer det här påståendet?
"Att bestraffa hästen med spö är när man använder spöet när man är känslosam och arg. Att korrigera hästen med spöet är när spöet används utan känslor och bara för att korrigera hästen och tydliggöra vad man menar med sina hjälper".


Bilden har ingenting med texten att göra, jag hittade bilden på Reitsport.
Jag tycker att det stämmer.
För när man är arg på hästen så korrigerar man inte längre, utan då försöker man bara få ur sig frustration och ilska på hästen. När man däremot  korrigerar hästen så använder man spöet, mer eller mindre hårt, för att visa hästen den rätta vägen.
Och jo, jag tror att hästen upplever spöslagen som stressande och som en bestraffning om man använder spöet hårt när man samtidigt är arg.
Och jag tror att om man däremot är lugn och avslappnad när man använder spöet blir hästen också trygg i ryttaren och anstränger sig för att lösa sin uppgift istället för att blockera kroppen och bara bli rädd för ryttaren.
Hästen ska ju inte vara rädd för sin ledare, den ska lita på men ändå respektera ryttaren.
Så tror jag i alla fall att det är, och jag tycker faktiskt att det märks på mina hästar när man korrigerar och när man bestraffar.
Ja, jag har faktiskt bestraffat hästarna några gånger eftersom jag är en människa och jag blir arg i bland, och man kan inte alltid göra rätt.
Man lär sig med tiden att det inte gör någonting bättre att bestraffa hästar.

Kommentarer
Postat av: Louise

Word! :)

2011-08-10 @ 08:15:15
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0