Kerries igångsättning

Som ni vet ska jag börja sätta i gång Kerrie nu i september.
Men hon har ju inte blivit riden sen i november förra året eller något sånt, så det blir ju att verkligen bygga upp kondition och styrka på henne nu så att jag kanske kan tävla henne så smått nästa sommar.
Så här ser planen ut då! ;P


Augusti
Långa skritturer i skogen ett par gånger i veckan.
Det kommer inte bli jag som rider nu i augusti, eftersom jag är hos pappa, men vi har ju Kajsa som ska börja skritta henne på måndag.
Det blir finemang tror jag ;)

September
Långa skritturer fortfarande men börja sätt ai gång att trava i lågt tempo långa sträckor.
Lägga in dressyrträning på uteritterna - enkla saker som halt och framåt. Sen börja ställa och flytta lite smått.
I slutet av september börja galoppera.

Oktober
Nu börjar jag sätta i gång med grundträningen på riktigt, med lite längre pass där jag rider minst 1-2 mil.
Inga höga tempon alls, utan bara låta henne rulla på långsamt, speciellt i galoppen.
Jag börjar rida något dressyrpass en gång i veckan på ridplanen, där jag bara tränar enkla saker och får in grunderna på henne.

Jag tänkte börja hoppa lite i oktober, men då ska jag sätta upp några stockar ute på ängen och låta henne hoppa i ganska högt tempo och bara låta henne har riktigt roligt.
I slutet av månaden, vara med på en Tedträning där jag bara tar det lugnt och inte hoppar högre än 70.



November
Fortfarande väldigt mycket konditionsträning, men lägga in lite mer dressyr och så börja vara med på veckoträningarna.
Allting vi gör ska vara på lek, speciellt i hoppningen. Hon ska lära sig att lita på mig och bygga upp självförtroende.
Hoppa några pay and jumps på låg höjd och vara med på Tedträningarna.

December
En lite längre vila på 3 veckor, då hon ska få smälta allt det nya hon har lärt sig.





Sen efter det så sätter jag i gång henne igen och jag tror att målet för 2012 är att starta 1m och få bra rundor i 90. Men egentligen inga krav som helst på henne, det enda jag vill egentlgen uppnå är att hon ska lita på mig och börja bjuda på hinder.
Det ska bli galet kul i alla fall, för hon är väldigt rolig och hon är en riktigt ängel att rida. Hur snäll och lättriden som helst! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0