Tävlingsanalys

Kom på en jättebra grej i går när jag inte kunde sova (haha, ja då tänker jag på tävlingar och sånt).
Att jag kan göra som en checklista där jag kan kryssa i om jag gjorde det eller inte. Så nu gör jag en "profil" för en helt perfekt tävlingsdag.

Förberedelser
I stallet
Jag packade i ordning allt i tid och glömde ingenting [x]
Jag har ridit mjukt i veckan och inte haft några hårda träningspass eller diskussioner med hästen [ ]
Jag red dagen innan med mycket lösgörande och avslappnande [ ]

Mig själv
Jag har sovit ordentligt [/]
Jag åt en ordentlig frukost [x]


Mål

Jag hade realistiska mål [x]
Jag hade inte förväntningar på hästen [x]
Jag hade ett mål som jag har tränat på veckorna innan tävlingen [x]
Jag uppfyllde målet [x]

Innan framridningen
Vi kom till tävlingsplatsen i tid [x]
Jag hann göra i ordning hästen ordentligt [x]
Jag går banan ensam och har en banskiss där jag kan skriva ner hur jag vill rida [x]
Jag fokuserade en stund innan jag satt upp på hästen [ ]

Framridning/framhoppning

Jag lät hästen skritta och trava i gång sig i minst 10 minuter [x]
Jag började med lätt hand och mycket lösgörande volter [x]
Jag var noga med att sitta korrekt och hade en mjuk och lätt hand [x]
Jag galopperade i lätt sits några varv innan jag började samla galopen [/]
Jag började hoppa på det lilla hindret och var noga med rakriktningen [x]
Jag hoppade på lite lägre höjd än klassen och hoppade tills det kändes bra [/]

På banan
Jag lät hästen skritta in på långa tyglar medans jag fokuserade och slappnade av [ ]
Jag tog tyglarna, gjorde halt och tänkte igenom banan [ ]
Jag fattade galopp, ökade på långsidan och tog sedan tillbaka [x]
Jag slappnade av, tog ett djupt andetag och red tillsammans med hästen [ ]
Jag tänkte och hjälpte hästen att lösa banan på bästa sätt [/]
Jag var noggrann med vägarna [ ]
jag följde planen och bestämde mig inte för att till exempel rida fortare än vad jag hade tänkt [ ]

Och så till sist, viktigaste av allt:
Jag tyckte det var roligt [x]



Allt som är understruket och i fetstil är det jag vill uppnå på Bräcketävlingen på fredag.

Målet med hela vårsäsongen är att ha riktigt låga förväntningar, att komma in på banan och tänka att nu ska jag bara vara avslappnad. Jag ska helt enkelt inse att det inte behöver vara perfekt, att det är okej att bara komma in och slappan av och rida rätt väg. Jag behöver inte vara felfri, för jag har ändå uppfyllt mitt mål!
Sen när jag har börja slappna av och kan fölaj dom här målen, då ska jag börja höja målen lite.

För mig är det viktigt med den här mentala biten, då det alltid är det som sätter stopp på tävlingsbanan. Jag får höga förväntningar och kan inte koncentrera mig på en sak.
Men jag hoppas att det här ska hjälpa mig!
Ni får jättegärna kopiera listan om ni tyckte den var bra och anpassa den efter dig själv. Fyll i efter tävling och se vad som funkade och vad som inte gjorde det.




Kommentarer
Postat av: Evelina

Fin blogg!

2011-04-18 @ 18:46:59
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0