Hur jag jobbar mina hästar

Jag tänkte berätta lite om hur jag jobbar mina hästar i markarbetet, och vad jag vill uppnå med det jag tränar på.

Det första jag ser till, alltid, när jag börjar ett ridpass är att kolla att hästen bjuder framåt. Det är alltid viktigast för mig, speciellt när man har en ponny som lätt "knäpper av" och går med handbromsen i.
Efter det vill jag att hästen ska vara mjuk och som "smör" i sidorna, ska flytta sig för skänkeln och då kan jag ju checka av att hästen inte är stel och kanske har ont någonstans.


Sen kommer det jag tycker är svårast med all dressyr - rakriktning.
Så det brukar jag ägna rätt stor del av markarbetet till.
Vad beträffar formen på hästarna så bryr jag mig inte nämnvärt. Huvudsaken är att de vågar sig fram med nosen och är avslappnad i munnen. Då anser jag att formen är korrekt :P
Sen varierar jag formen väldigt mycket, jag inbillar mig att det är skadligt att alltid sträva efter samma form på hästen, så jag brukar variera mellan väldigt lång och låg, rund och låg, näsan framför lodplanet, näsan på lodplanet, högre form, lägre form osv.
Mitt mål är att få hästen att kunna jobba i vilken form jag vill, vara avslappad och framåt och framförallt tycka det är roligt.
Jag planerar ju inte någon lång dressyrkarriär, men för mig är markarbetet otroligt viktigt i hoppningen då Mai annars faller isär och då kan jag säga er att det inte blir vackert ;)
Jag tycker att Michel Robert kan få sammanfatta vad jag vill uppnå med själva markarbetet:



Men för att summera det hela så är det viktigaste för mig att hästen bjuder, är glad och samarbetsvillig och är med mig.


Kommentarer
Postat av: Danai

sv: ja, han är såld till Tjörn utanför Göteborg :)

2011-04-28 @ 08:44:46
URL: http://doverholtdanai.blogg.se/
Postat av: johanna

aaha, då förstår jag :/<333

2011-04-28 @ 09:15:53
URL: http://lauwtje.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Sv: haha nej det är dem inte ;) Men det är ju det som är det härliga, känns verkligen som man "håller i" hästen. Hatar fladdriga lätt grimskaft (A)

2011-04-28 @ 17:17:34
URL: http://livetblandhastar.blogspot.com/
Postat av: ina

Ramlade in på eran blogg, och jag gillar den skarpt!:)

2011-04-29 @ 09:17:06
URL: http://cavaliere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0